Waarom krapte beroepen geen verrassing zou moeten zijn

Het UWV heeft een rapport gepubliceerd met daarin een landelijk overzicht met beroepen, waarvan de vacatures moeilijk vervulbaar zijn. In dit rapport heeft het UWV het over 140 beroepen in 13 verschillende richtingen. Dit rapport heeft meerdere verklaringen, waarom bepaalde vacatures moeilijk vervulbaar zijn. Zo speelt een tekort aan specifieke kennis en vaardigheden een bepaalde rol. Maar ook de steeds krapper wordende arbeidsmarkt en daardoor weinig tot geen instroom voor bepaalde beroepen, speelt een belangrijke rol.

Beide verklaringen komen niet uit de lucht vallen en zullen voor veel mensen geen verrassing zijn. Of toch wel? Ja en nee. Ja, de meeste werkgevers weten, dat er een krapte op de arbeidsmarkt is en zien in de praktijk ook, dat er een tekort is aan mensen met specifieke kennis en vaardigheden. Maar anderzijds hoor ik nog steeds werkgevers zeggen, dat zij geen strategische personeelsplanning nodig hebben. Want ze zijn in hun ogen bijvoorbeeld te klein. Onzin, want een strategische personeelsplanning zorgt er ook voor dat je naar de toekomst gaat kijken.

Wil je nog eens teruglezen wat een strategische personeelsplanning ook alweer is? Lees dan mijn blog: Strategische personeelsplanning. Hierin vertel ik uitgebreid, wat een strategische personeelsplanning is.

Naast trends bijhouden op de arbeidsmarkt is het ook belangrijk om in gesprek te blijven met je medewerkers. Daarmee kun je vaak al in kaart brengen of je op korte en middellange termijn uitstroom hebt. Denk hierbij aan oudere medewerkers, die met pensioen gaan of de komende jaren minder willen gaan werken. Maar je brengt zo ook in kaart of mensen nog op hun plek zijn binnen je organisatie. Hoewel het hier lastiger te voorspellen is of je iemand kunt behouden of niet, is het wel iets waar je rekening mee kunt houden.

Het hebben van een vooruitziende blik zorgt er dus voor, dat je niet voor verrassingen komt te staan. Dat wil overigens niet zeggen dat je geen problemen hebt met het invullen van de vacatures, maar je hebt hier de mogelijkheid om proactief te werken aan je werkgeversmerk en je zichtbaarheid als werkgever. Denk hierbij aan het vacature gedeelte op je website of liever nog een ‘werken bij’ gedeelte op je website. Daar kun je jezelf als werkgever mooi in de etalage zetten. En wat denk je van het inzetten van je huidige personeel om je werkgeversmerk te vergroten.

Nou valt het niet 100% uit te sluiten dat je voor verrassingen komt te staan. De bouwsector met de stikstofcrisis en de milieumaatregels omtrent PFAS is hier een mooi voorbeeld van. Een sector waar al lange tijd de vacatures moeilijk vervulbaar zijn. Maar de eerste berichten dat bedrijven problemen hebben om hun huidige personeel aan het werk te houden zijn er al, want er zijn verschillende projecten stilgelegd vanwege de nieuwe regels. In deze situatie is het vaak lastig om proactief te zijn, want je bent hierbij afhankelijk van de beslissingen die de overheid neemt. Hoewel sommige wetten en regels al lang op de plank liggen, is het niet altijd duidelijk wat de impact in de praktijk gaat zijn en wanneer de wet van kracht gaat.

Toch is ook dit een mooi voorbeeld, waarom het belangrijk is om als werkgever een strategie te hebben omtrent je personeel. Je kunt namelijk proactief nadenken over wat de opties zijn bij een crisis. Hoe lang kun jij je personeel nog aan het werk houden? Heb je een flexibele schil? Is er mogelijkheid tot deeltijd WW in een dergelijk geval? Allemaal vragen die een ver van je bed show lijken, maar wel degelijk belangrijk zijn om over na te denken.

Bij een situatie zoals deze heb je dan een sneller en beter beeld. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor je personeel. Want ook zij willen weten waar zij aan toe zijn.

Kortom, voor zowel grotere als kleinere werkgevers is het belangrijk om vanuit een strategisch oogpunt naar je personeel te kijken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Indien zich dan toch onverwacht een crisis voordoet, ben jij voorbereid en hoef je niet direct paniekvoetbal te gaan spelen.

By | 2019-10-30T17:04:44+00:00 oktober 30th, 2019|Blog|0 Comments