Waarom gedrevenheid kan zorgen voor het uit balans raken van je medewerker

Voor degene, die weleens naar Hart van Nederland op SBS6 kijken was het even schakelen begin augustus. Want Piets Weer moest het even zonder Piet Paulusma doen. Vanwege gezondheidsredenen stond zijn dochter Martsje het weer te presenteren.

Ik had gelijk het idee, dat het wel iets serieus was, want Piet neemt bijna nooit vakantie. Hij is in de afgelopen jaren slechts een paar keer op vakantie geweest. Een enorm gedreven persoon. Dat blijkt ook wel uit verschillende andere programma’s, waar hij aan mee heeft gewerkt. Enerzijds was ik verbaasd om zijn dochter te zien, maar anderzijds ook weer niet. Mijn eerste reacties was wel, dat ik het te zot vond, dat zijn dochter het dan over moest nemen. Kon SBS6 dat niet anders oplossen? Nu weet ik niet, wat de afspraken zijn tussen die twee partijen. Maar er rees ook nog een andere vraag. Gaat deze passie en gedrevenheid niet te ver?

Ik denk dat er best veel organisaties zijn, die een Piet in dienst hebben. Iemand die je nooit hoort klagen, nooit ziek is, altijd aanwezig is en ook plezier heeft in zijn werk. Allemaal dingen, die we graag terugzien in ons personeel. Maar ze zeggen wel eens, als er te voorstaat is het niet goed. Dus is te gedreven niet goed? Ik ben van mening, dat dit inderdaad niet goed is. De ‘wip’ is niet in balans.

 

Een medewerker, die te gedreven is, kan zomaar ineens uitvallen. Waarom? Omdat deze medewerker nooit klaagt, bijna niet moppert en misschien zichzelf ook wel helemaal niet goed laat horen. Wellicht geeft deze medewerker wel een aantal kleine signalen af, maar zijn die voor de ander niet altijd goed zichtbaar. Koester de gedreven, harder medewerker en vergeet hem of haar niet.  Kijk en praat met deze medewerker over hoe deze gedrevenheid gevoegd kan worden, zonder dat het te veel wordt.

Om nog even terug te komen op Piet Paulusma. Afgelopen week vertelde hij, dat zijn dochter het nu wel vaker over zal nemen. Zo ook tijdens een tweede operatie. Maar wat ik hier mooi aan vond, is om te zien is dat Piet nog steeds gedreven is. Maar het te gedeelte, gaat er een beetje van f. Zijn ‘wip’ komt weer meer in balans.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar blijf als werkgever of leidinggevende in gesprek met je werknemer. En ik kan ook niet vaak genoeg benadrukken, dat een functioneringsgesprek of een voortgangsgesprek een mooie tool is om zaken boven tafel te krijgen. Daarnaast is het een mooi moment om bepaalde afspraken, van beide kanten, ook op papier te zetten.

By | 2018-09-11T14:30:43+00:00 september 11th, 2018|Blog|0 Comments