De kracht van oud-medewerkers

Referal recruitment is een term die tegenwoordig veel gebruikt wordt, maar deze vorm van recruitment wordt tegenwoordig ook vaak in bedrijven ingezet. Referal recruitment is het werven van je huidige netwerk. In bedrijven wordt dan vaak de nadruk gelegd op medewerkers. Vaak zelfs huidige medewerkers. Deze manier van recruitment heeft een hele hoop mogelijkheden en zelfs ook voordelen. Die ga ik je in deze blog niet allemaal vertellen. Wel wil ik doormiddel van een mooi voorbeeld laten zien, waarom referal recruitment heel breed ingezet kan worden

Bijna 10 jaar geleden heb ik stagegelopen bij een kinderopvang organisatie in de buurt. Een hele fijne tijd gehad en nog steeds volg ik hun op social media. Enkele weken geleden zag ik een vacature op Facebook van hun voorbijkomen. Wat wil het geval, een vriendin van mij was op zoek naar een baan in de kinderopvang. Ik gun haar een fijne werkplek, dus ik heb haar geattendeerd op deze vacature. Hoewel bemiddeling van mijn kant een optie was geweest, is dit niet eens nodig geweest. Ze heeft op eigen kracht gesolliciteerd en begint in september daar.

Nou is mijn in dit verhaal niet erg groot geweest. Maar hoe mooi is het dat een oud-werknemer na 10 jaar nodig steeds bereid is mee te denken en positief over zijn oud werkgever. Ik had mijn vriendin ook niet kunnen attenderen op deze vacature, dan had ze hem misschien alsnog wel gevonden. Maar veel erger, ik had ook kunnen zeggen, om vooral niet hier te solliciteren. En daar zit nu net de kracht van referal recruitment. Je bent sneller geneigd ergens te solliciteren of iets te kopen, als iemand uit jouw omgeving daar iets positiefs over te vertellen hebt.

Als je huidige medewerkers inzet om je vacature onder de aandacht te brengen bij je mogelijke doelgroep. Dan is dat een hele mooie tool om potentiele sollicitanten alvast inside informatie te geven. Een tekst zegt niks over hoe de sfeer nou daadwerkelijk is. Daarnaast kan een huidige medewerker het beste beeld geven van de baan. Natuurlijk is dit een mening. Dit is de waarheid van die medewerker. Een potentiele nieuwe medewerker kan dit natuurlijk anders ervaren. Maar de kans is wel vele malen groter, dat het beeld aansluit bij het beeld wat de sollicitant vormt.

Maar met deze blog wil ik aangeven dat niet alleen huidige werknemers, maar ook oud-werknemers een mooie rol kunnen spelen in het vinden van nieuw personeel. Zij kunnen, een rol spelen in het verspreiden van je vacature en potentiele sollicitanten attenderen op je vacature. Maar daarnaast is de drempel voor hun lager om hun oud werkgever of een oud-collega te bellen, om een sollicitant voor te stellen. Mensen zijn sneller geneigd om deze mensen ook uit te nodigen.  Voor iedereen alleen maar voordelen dus.

Dus beste werkgever, vergeet niet dan je huidige personeel niet alleen nu een visitekaartje is, maar dat zij dat ook nog kunnen zijn als zij al uitdienst zijn.

 

By | 2018-08-29T05:56:21+00:00 augustus 28th, 2018|Blog|0 Comments